היחידה למחקר תחבורה

מייסד וראש היחידה למחקר תחבורה: ד"ר משה גבעוני  

הבנה של מערכת התחבורה משתנה ומתרחבת עם תרומה גוברת למגוון רחב של דסיפלינות שונות מכל רחבי קשת המחקר. בחינת יחסי הגומלין בין תחבורה לבין שינויים בדמוגרפיה, תרבות, טכנולוגיה, כלכלה, הסביבה הבנויה ומוסדות הם בחזית המחקר בתחום.

תחבורה הינה לב ליבה של החברה. היא מרכיב בכמעט כל פעילות חברתית וכלכלית בה אנו רוצים לקחת חלק והיא גם תוצאה של פעילות כזאת. זאת גם הסיבה שלעיתים מתיחסים למערכת התחבורה כמערכת הדם של החברה. תחבורה כיום היא במרכז האתגרים הרבים העומדים לפנינו במאה ה-21: שינויי אקלים, דמוגרפיה (גידול אוכלוסין, הזדקנות האוכלוסייה), שיא תפוקת הנפט (Peak oil), השמנת יתר, ובאופן רחב יותר אתגרים הקשורים לצמיחה כלכלית, הדרה חברתית, התדרדרות סביבתית. בכל אלו, התחבורה משחקת תפקיד מרכזי הן ביצירת הבעיה אבל גם חלק מהפתרון. למחקר זה תפקיד מכריע בהובלה של שינויי תפיסה בתכנון תחבורה והתאמת התכנון להתמודדות עם האתגרים ההנ"ל. לתחבורה ואיך שאנו מתכננים אותה היום, השפעה מרחיקת לכת על הניידות שלנו היום ובעתיד.

 

היחידה למחקר תחבורה

היחידה למחקר תחבורה שואפת לבנות מוניטין של מצוינות במחקר בתחום הרחב של תחבורה וניידות, בעיקר  באמצעות פרסומים בספרות האקדמית וע"י תרומה לקהילת המחקר הבינלאומית בתחום זה. היחידה למחקר תחבורה רואה חובה ומטרה לקחת חלק פעיל ולהשתתף בדיון הציבורי הקשור למדיניות ותכנון תחבורה בארץ ובעולם.

המטרה של היחידה למחקר תתחבורה היא לבסס את עצמה כקבוצת חוקרים העובדת באופן עצמאי ובשיתוף פעולה על מגוון של נושאים ופרויקטים למחקר. היחידה למחקר תחבורה מחפשת תמיד חוקרים מצטינים עם הצטינות מוכחת בלימודים ועבודה.

 

מחקר תחבורה

נושאי המחקר בתחבורה אינם מוגבלים להיבטים מסוימים של תחבורה וניידות. כיום מתרכז המחקר במספר כיוונים ונושאים הכוללים בין היתר:

  1. מעבר לניידות דלת פחמן: שינוי פרדיגמת החשיבה והתכנון בתחבורה וניידות.
  2. מדיניות ותכנון תחבורה: ניתוח והבנה טובה יותר של תהליך המדיניות וקביעת מדיניות התחבורה. דגש על פיתוח מתודולוגיה לעיצוב "חבילות מדיניות"; השימוש במודלים במדיניות תחבורה וקבלת החלטות; הבנה של המחסומים לתחבורה אינטגרטיבית.
  3. תחבורה ציבורית (עירונית ובינעירונית): מחקר ההיצע והביקוש לתחבורה ציבורית במיוחד לאור ההשקעות הרבות בתשתיות תחבורה ציבורית וביחוד ברכבת.
  4. תחבורה ופיתוח כלכלי: ניתוח של המנגנון דרכו השקעה בתחבורה עשויה לתרום לפיתוח כלכלי, בפרט במקרים של מדינות עם רשתות תחבורה מפותחות.
  5. תחבורה והשפעותיה על הסביבה: כולל שינויי אקלים, זיהום אוויר וביקוש לאנרגיה.
  6. תחבורה ציבורית למרחקים ארוכים: תחבורה אווירית והשלכותיה הכלכליות, חברתיות וסביבתיות; הפיתוח של הרכבת המהירה והשלכותיו; תחרות ותחלופה בין רכבות ומטוסים.

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive